Inleiding
AMBITIE
Floriade 2022 is een succesvol evenement met minimaal 2,0 miljoen betalende bezoekers. De Floriade Expo 2022 verbindt de innovatieve kracht van de Nederlandse tuinbouwsector met de Groene Stad van de Toekomst. De Floriade is een proeftuin voor onderzoek naar stedelijke vraagstukken op het gebied van voedsel, groen, energie en gezondheid.
DOELEN
Hoogwaardige inbreng vanuit de sector
- Showcase Growing Green Cities aan de wereld met inzendingen op de vier thema’s door:
- Nederlandse tuinbouwsector
- Nederlandse deelnemers
- Internationale deelnemers
- Een vernieuwend concept, waaronder digitale Floriade en een groot deel van het vastgoed is permanent
- Expo met leerdoelen: iedere bezoeker is onderzoeker
- Betrekken van een breed scala van doelgroepen, en in het bijzonder jeugd, bij de thema’s van de Floriade
- Almere aan de wereld laten zien
KRITIEKE PRESTATIE INDICATOREN
| Doelstelling | ||||||||||
Evenement | Tot 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal | Gereali- | |||
Sponsoren | Official partners | - | - | 3-4 | 1-2 | - | - | 4-6 | - | O | |
Friends | - | nnb | nnb | nnb | 6-7 | ||||||
Fans | - | - | - | nnb | nnb | nnb | 20-25 | - | |||
Fellows | - | - | - | nnb | nnb | nnb | nnb | - | |||
Internationale deelnemers | Incl. Green Embassies | - | 10 | 7 | nnb | nnb | nnb | 30 | 23 | O | |
Nationale deelnemers | - | - | 30 | nnb | nnb | nnb | 320 | 43 | O | ||
Attracties | - | - | 3 | nnb | nnb | nnb | - | ||||
Bezoekers | - | - | - | - | - | 2 mio | 2 mio | - | |||
Floriade Dialogues | - | 1-2 | 1-2 | 1-2 | 1-2 | - | 2 | O |
Bijdrage Rijk
De afgelopen jaren is met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit constructief samengewerkt aan de organisatie van de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade 2022. Sinds 2015 wordt met het departement gesproken over een rijksbijdrage aan de voorbereidingskosten van de Floriade. Op 30 oktober 2018 heeft de minister een financiële bijdrage toegezegd van € 2,5 miljoen, welke reeds is ontvangen.Voor de concrete invulling van de overige rijksbijdrage van € 2,5 tot € 7,5 miljoen is gesproken met de diverse betrokken departementen. Vanuit deze gesprekken zou invulling worden gegeven aan innovatieve projecten, waarvan 10% ten behoeven van voorbereidingskosten kon worden aangemerkt.
Omdat het vrij lastig is gebleken om deze innovatieve projecten vorm te geven en de gemeente verhoogd risico liep op het binnenhalen van de bijdrage voor de voorbereidingskosten is aan de minister voorgesteld de gekozen werkwijze te vereenvoudigen. De minister werd verzocht een bijdrage van € 2,5 miljoen voor de voorbereidingskosten voor het eind van het jaar over te maken naar de Gemeente Almere. Het ministerie heeft hier inmiddels mee ingestemd en heeft het bedrag overgemaakt.
De ontkoppeling van de Rijksbijdrage aan de realisatie van innovatieve projecten stelt de gemeente en het ministerie in staat om samen uitvoering te geven aan een gezamenlijk inhoudelijk innovatieve agenda voor duurzame groene steden en daarvoor de Floriade als platform te gebruiken.
Sinds het najaar van 2019 vinden op constructieve wijze werkateliers tussen Rijk, Floriade BV en gemeente Almere plaats. In deze werkateliers wordt een aantal onderwerpen besproken. Per onderwerp worden innovatieve voorstellen gedaan met als doel dat hiermee het Rijk participeert aan de Floriade en de voorstellen daadwerkelijk gerealiseerd worden. De werkateliers gaan over de onderwerpen Voeding, Groen en Gezondheid / Dutch Innovation Xperience (voorheen i-Streets) / Mobiliteit / Circulariteit. Van het werkatelier Voeding, Groen en Gezondheid is inmiddels de eerste fase afgerond en worden vanaf Q1 2020 voorstellen bij de Rijksoverheid ingediend.
Voor de Dutch Innovation Xperience wordt een go/no go in de eerste helft van 2020 verwacht. Dit wordt gezien als de Nederlandse showcasebijdrage.
Deelnemers en Attracties
INTERNATIONALE DEELNEMERS
De eerste en een deel van de tweede laag van de Floriade 2022, als invulling van de kavels binnen het arboretum, worden gevormd door de inzendingen van internationale deelnemers. Landen worden uitgenodigd om al dan niet in samenwerking met hun voorbeeldsteden hun groene innovaties voor het jaar 2050 te laten zien. Vanuit de BIE is de eis dat minimaal 10 internationale inzenders deelnemen aan de wereldtentoonstelling. De ambitie is om 25-30 internationale inzendingen binnen te krijgen (klein en groot).
In 2019 is het wervingsproces geïntensiveerd. Er hebben zich inmiddels 7 grote landen aangemeld als officieel deelnemend land: Qatar, Thailand, Polen, Luxemburg, Indonesië, China en Griekenland. Daarnaast heeft Taiwan zich gemeld als niet-officieel deelnemend land. Voor het "World Pavillon" hebben zich inmiddels 15 landen aangemeld.
Betreffende de invulling van het ‘Qatar-paviljoen’ en het 'World-paviljoen' (gefinancierd middels het Qatar-fonds) heeft een kick-off meeting plaatsgevonden in Doha.Vanuit Qatar is tevens een bezoek geweest aan Almere en zijn de mogelijkheden qua kavels verkend. De mogelijkheid wordt hierbij onderzocht om het 'World-paviljoen' onderdeel te laten zijn van de invulling van een kas. Ook Thailand is op bezoek geweest en heeft aangegeven 1 kavel te willen invullen. Indonesië en China hebben aangegeven twee kavels te willen.
De komende periode ligt de focus op het werven van grotere Europese landen en het bewerkstelligen van visa's en werkvergunningen.
NEDERLANDSE DEELNEMERS EN ATTRACTIES
Doelstelling is om 300 deelnemers te werven vanuit de tuinbouw en 20 overige deelnemers. Dit kan in de vorm zijn van het invullen van een kavel, dan wel een product laten zien of proeven. Afgelopen periode is de capaciteit ten behoeve van de werving binnen de sector uitgebreid. Er heeft een wervingsevenement plaatsgevonden, waarvoor Nederlandse inzendingen werden uitgenodigd uit zowel de Tuinbouw-sector als sectoren daarbuiten. Dit heeft inmiddels geresulteerd in 30 toezeggingen vanuit de sierteelt en 13 aanmeldingen vanuit de voedingstuinbouw. Daarnaast lopen er met diverse partijen nog aanvullende gesprekken.
Doordat de productschappen individueel benaderd moeten worden, wordt collectiviteit gemist en is er onvoldoende financiering voor een collectieve sierteelt- en voedingsexpositie. Hiertoe worden komende periode verschillende adviesraden vanuit de tuinbouw ingesteld om dit te bewerkstelligen.
Ticketing en Expoplan
TICKETING / CONTRACTEN TOUROPERATORS
Op basis van onderzoek is de verdeling tussen nationale en internationale bezoekers bijgesteld naar 72% en 28% (was 50%/50%). Dit hangt samen met marktcondities en de grote binnenlandse markt op rijafstand van Almere.
Regulier maken bezoekers die via touroperators de Floriade bezoeken een groot deel uit (20%) van het totaal. De nabije ligging bij Schiphol en Amsterdam bieden mogelijkheden om een (kortstondiger) bezoek aan Floriade te combineren met bestemmingen als Zaanse Schans en de Amsterdamse binnenstad. Zo heeft ook de Keukenhof een stijgend aantal bezoekers die via touroperators worden aangevoerd. Om tijdig in de programma’s te worden opgenomen, zal actieve marketing, onder andere via de professionele vakantiebeurzen in binnen- en buitenland, plaatsvinden. Inmiddels hebben de eerste verkennende gesprekken met touroperators plaatsgevonden. Onderwerp was voornamelijk de wijze van samenwerken.
Er wordt naar gestreefd om zoveel mogelijk vooruit tickets te verkopen. Er wordt hierbij gemikt op meer dan 1 miljoen pretickets. Belangrijk hierbij is de juiste prijzen op de markt te zetten Hiervoor is de strategie al grotendeels uitgedacht (soorten tickets en commissies). Dit wordt nog gevalideerd door een internationaal ticketbureau, zodat meteen met de juiste prijzen kan worden gewerkt. In maart wordt met deze pricing de eerste professionele vakantiebeurzen bezocht.
EXPOPLAN FLORIADE 2022
In de eerste helft van 2019 is hard gewerkt aan een Expoplan. In dit plan wordt ingegaan op de drie fases: making of, expo en de nalatenschap. In het plan wordt voor het onderdeel expo verder ingegaan op de bezoekersbeleving van de Floriade Expo 2022. Het plan is door de Floriade Almere 2022 BV in juni 2019 aan het college aangeboden. Het expoplan is daarna uitgewerkt in een Expokaart. Hierop staat precies aangegeven wat waar komt. Dit zal de komende jaren een levend document zijn, waarop het ontstaan van de inhoud van de expo te zien is.
PREVIEW CENTRUM
Op het Floriade terrein is op dit moment een Floriade Expo 2022 Preview in aanbouw. Dit betreft een belevingscentrum waar consumenten en zakelijke gasten kennis kunnen maken met de ontwikkelingen van de Floriade Expo 2022 en een voorproefje kunnen krijgen van wat er komen gaat. Daarnaast wordt hiermee al twee jaar voor de daadwerkelijke expo een actieve verbinding gemaakt met het centrum: een bootverbinding tussen het terrein en de binnenstad.
Het Previewcentrum zal in de periode van maart 2020 tot en met oktober 2021open zijn. Het centrum wordt een betaalde activiteit voor consumenten en in de periode tot een aantal maanden voor de opening zullen er steeds meer activiteiten worden toegevoegd aan de beleving:
- Een vaartocht over het weerwater van Almere naar het Floriade terrein
- Een bezoek aan het Preview Centrum.
- Toegang tot de Floriade Labs. Op de Experience zijn diverse Preview Labs met diverse thema’s. Deze Labs zijn een voorproefje van de vele Labs (deelnemers) straks op de Floriade 2022.
- Rondleiding/Tour over het terrein per trein
en op termijn ook:
- Een bezoek aan het Innovatiepaviljoen (vanaf september 2020)
- Een ritje in de kabelbaan (vanaf april 2021)
De showcase zal in de breedste zin, gedurende de periode tot aan de opening, laten zien waar de Floriade voor staat, wat de expo inhoudt, het gedachtengoed, de thema’s en maakt uiteraard ook de verbinding met Almere en de provincie Flevoland.
Marketing en Sponsoring
SPONSORING EN PARTNERING
In de businesscase van de Floriade Almere 2022 B.V. is rekening gehouden met € 9,8 miljoen netto opbrengsten uit partnering en sponsoring. Partnership kan bestaan uit bijdragen in geld of in kind. Hieronder valt het gebruik van het netwerk van de betreffende partner om innovatieve bedrijven, overheden en kennisorganisaties aan te sluiten in de Floriade ontwikkeling voor kwaliteit en/of een financiële bijdrage.
Op dit moment zijn er nog geen contracten getekend voor een bijdrage in partnering of sponsoring. De partijen waarmee tot nu toe werd gesproken, zochten naar 3 niveaus van zekerheden:
- Verdienmodellen richting organiserende/ontwikkelende partijen;
- Verdienmodellen met elkaar;
- Verdienmodellen voor de lange termijn (Floriade, Almere, Nederland).
In beginsel is gezocht naar een lange termijn samenwerking met een combinatie tussen de lagen verdienmodellen.
Door het uitblijven van contracten is besloten het maken van afspraken met partners voor de agenda van de stad (langere termijn) los te koppelen van op korte termijn gerichte sponsorcontracten. De Floriade Almere 2022 BV werkt een nieuwe strategie uit voor de korte termijn, die het eerste kwartaal van 2020 actief is.
MARKETING COMMUNICATIE STRATEGIE
Omdat de Floriade steeds dichterbij komt, heeft de Floriade Almere 2022 BV de Marketingstrategie aangescherpt. Langs deze nieuwe strategie zullen alle marketing- en communicatie-uitingen worden gelegd. Omdat er slechts beperkte tijd is tot opening van de expo zal moeten worden gefocust. Dit betekent dat er één hoofddoel voor de marketing is benoemd, namelijk: 2 miljoen kaarten verkopen. Om deze kaarten te verkopen, wordt gebruik gemaakt van verschillende verkoopkanalen. Vanuit haalbaarheidsstudies is bekend dat de verkoop van tickets de volgende kanalen kent:
- 49% verkoop online en aan de poort (vnl. via marketing)
- 25% via groepsverkopen (10% nationaal en 15% internationaal)
- 5% Business-to-Business
- 21% voorverkoop via derden
Via deze kanalen zullende verschillende doelgroepen worden benaderd. Hierbij is de strategie voor de nationale bezoeker met name gericht op 5 fases:
- naamsbekendheid: naam Floriade:
- propositiebekendheid: Thema, plaats en tijdstip (redenen tot bezoek)
- conversiefase: het brengen tot aankoop kaartje. Wat is hiervoor nog nodig?
- bezoek zelf
- ambassadeurschap (na het bezoek): zorgen dat bezoeker ambassadeur wordt.
De internationale strategie richt zich met name op de voorverkoop.
Veiligheid en bereikbaarheid
VEILIGHEID
Samen met Floriade BV, Politie, Brandweer, GHOR, Omgevingsdienst en diverse interne afdelingen binnen de gemeente (Verkeer, VTH, ZPO etc.) wordt een eerder gemaakte risicoanalyse uitgewerkt tot een eerste versie integraal Veiligheidsplan, inclusief het bijbehorend bereikbaarheidsplan. Deze zal in concept begin 2020 gereed zijn. Dit concept zal in het komende kwartaal verder worden uitgewerkt met de gemeentelijke stadsbrede veiligheidsaspecten, inclusief een inschatting van de kostenraming die hiermee gemoeid gaat.
In de loop van 2020 zal nog drie keer een bijeenkomst plaatsvinden met de betrokken partijen zodat telkens een verdere detaillering en update wordt gemaakt van de eerdere versies. Dit leidt tot een definitief Veiligheidsplan die in januari 2021 de onderlegger zal zijn van de aanvraag voor de evenement vergunning. Gelet op de maximale doorlooptijd van de aanvraag en behandeling van de evenementenvergunning, ruim op tijd voor de opening van de Floriade in april 2022.
De Floriade BV, hierbij ondersteund door een inmiddels aangetrokken bureau met expertise en ervaring bij het organiseren van evenementen in de stad, verzorgt de vergunningsaanvraag voor het evenement, met de daarbij behorende plannen. De volgende activiteiten zijn voorzien:
* Vergunningsaanvraag evenementenvergunning
* Integraal Veiligheid- en gezondheidsplan
* Beveiligingsplan
* Crowdmanagementplan
* Risico analyse
* Protocollenboek
* Crowdsimulatie.
* Mobiliteitsplan (eventueel).
* Geluidsplan
* Nautisch plan (waarschijnlijk niet nodig).
* Medisch plan
* BHV-plan
* Ontruimingsplan
* OTO-plan (= opleidingen, trainingen, oefeningen)
* Accreditatieplan (wordt in eerste instantie gemaakt door hospitality).
* Plattegronden.
* Alerteringsmatrix terrorisme.
Vanuit het veiligheidsplan moet ook een visie worden gemaakt op de impact van het evenement op het centrum. Belangrijk item hierbij is de oplossing voor de stikstofproblematiek. Indien ervoor wordt gekozen om bezoekers en personeel niet met eigen auto naar de Floriade te laten reizen, heeft dit impact op het gebruik van het openbaar vervoer en de extra druk die dit op het centrum geeft.
Mogelijk dat reizigersstromen kunnen worden verlegd naar andere locaties (Station Almere Poort, Busstation ’t Oor), maar de stromen die via station Almere Centraal komen zullen per bus of te voet (in combinatie met mogelijke inzet van watervervoer over het Weerwater) tot aanzienlijke drukte en daarmee verband houdende beheersings- en handhavingsmaatregelen in het centrum leiden.
INNOVATIEVE MOBILITEIT
De samenwerking in het in de vorige rapportage genoemde GALA lab onder aanvoering van de Hogeschool van Amsterdam ondervindt opstartproblemen met de financiering door NWO. Onderzocht zal worden of en hoe er alsnog geleerd kan worden van ervaringen bij Voetbal 2020 en SAIL 2020.
De samenwerking welke wel reeds tot stand kon komen is die met de Metropoolregio Amsterdam. Daarin is het mobiliteitsconcept van de verkeersluwe Floriadewijk onderwerp van een voor 80% door de MRA gefinancierde uitvraag voor het opstellen van een Mobiliteits- Programma van Eisen. Met een dergelijk Programma van Eisen wordt invulling gegeven aan de totstandkoming van de verkeersluwe stadswijk, bovenop de al voorziene infrastructurele maatregelen (straten gedimensioneerd op voetgangers en fietsers, minder doch wel geconcentreerde parkeerplaatsen), waarbij het gaat om daadwerkelijk terugdringen van het eigen autobezit, stimuleren van gezondheid door meer te voet en met de fiets te reizen, aanbod van slimme mobiliteitsdiensten met (onder andere) deelconcepten.
Vanuit de inventarisatie van mogelijke noodzakelijke beheersmaatregelen stikstof (taskforce stikstof) wordt een aanvullende verkenning uitgevoerd door de Floriade BV hoe bezoekers op een emissieloze wijze naar en van de Floriade kunnen reizen. De verkenning wordt uitgevoerd met OV bedrijven zoals NS, Keolis, Doppelmayr en bootvervoerders. Daarbij wordt tevens gekeken naar de mogelijkheid om treinreizigers vanaf het station te voet door het centrum te laten lopen en op innovatieve wijze via het Weerwater naar het Floriadeterrein te laten brengen. Daarbij ontstaan beelden omtrent vervoer over water en eventueel zelfs een kabelbaan over het Weerwater. Deze maatregelen zullen bijdrage aan de ambitie bezoekers aan de Floriade kennis te laten maken met Almere maar heeft ook effecten op zaken als citymarketing, kaartverkoop,parkeeropbrengsten.
MOBILITEITSPLAN
Het mobiliteitsplan is bijna afgerond. Daarbij is er input geleverd door een klankbordgroep, bestaande uit inwoners van Stedenwijk, Filmwijk, Haven en Centrum. Met hen is een pakket van maatregelen afgesproken om parkeren in hun wijken tijdens het evenement zo veel mogelijk te voorkomen. De uitkomsten daarvan worden gepresenteerd bij bewonersbijeenkomsten in de desbetreffende wijken begin 2020.
Met het oog op een zo laag mogelijke stikstofuitstoot wordt de inzet verhoogd om bezoekers aan de Floriade zo veel mogelijk met het openbaar vervoer te laten komen. Daartoe is ook overleg gaande met NS (niet zozeer over het vervoer per trein als wel voor de opvang van grote stromen op het station Almere Centrum) en Keolis.
Een ander onderdeel van het mobiliteitsplan zijn de beoogde parkeerterreinen in De Voortuin en De Twentse Kant. Informatie over De Voortuin is verstrekt tijdens een grote inloopbijeenkomst bij Aeres in Poort. Voor de Twentse Kant is een eerste overleg geweest met bewonersvertegenwoordigers in Nobelhorst. Informatievoorziening aan inwoners van Oosterwold is voorzien in 2020.
ONTWIKKELING EN REALISATIE PARKEERPLAATSEN
Er zal sprake zijn van twee parkeerplaatsen voor de bezoekers die gebruik maken van een eigen auto.
Hiertoe worden de geplande en grotere nieuwe evenement parkeervoorzieningen in de “Voortuin” bij Almere Poort versneld aangelegd en wordt een tijdelijk parkeerterrein aangelegd bij de afrit Nobelhorst langs de A6 (toekomstig bedrijventerrein Twentsekant).
De capaciteitsverdeling tussen beide terreinen is afgestemd op de richting (noord/oost versus zuid/west) waarvandaan de bezoekers zullen komen. De bezoekers worden van en naar de genoemde parkeerterreinen vervoerd met pendelbussen en zoveel mogelijk via de busbanen.
Rijkswaterstaat heeft door een van de ingenieursbureaus een verkeersmodel laten ontwikkelen op basis van de prognoses tot 2030. In dit model is het mogelijk ook de impact van het vervoer van en naar de Floriade door te rekenen. Dit is van belang omdat a) het autoverkeer sneller groeit dan ooit was voorzien en b) het evenement 6 maanden lang extra autoverkeer zal aantrekken naar en van de Floriade en mogelijk naar het stadscentrum, en dat gewaarborgd moet worden dat er zo min mogelijk file ontstaat op de A6, de op- en afritten en het onderliggend wegennet van provincie en gemeente.
ONTWIKKELEN EN REALISATIE ENTREEGEBIEDEN
De entrees tot de Floriade zijn in onderzoek en ontwerp. Er wordt nogmaals onderzocht of er aan de zuidzijde van het Floriadeterrein voldoende ruimte beschikbaar is om daar een entree voor de bezoekers die met de touringcars komen te realiseren. Die bezoekers kunnen vervolgens via de kabelbaan naar het Floriade terrein worden overgezet met onderweg een overzicht op het tentoonstellingsterrein. Het parkeren voor touringcars kan bijvoorbeeld vanaf de Veluwezoom worden gefaciliteerd. Een dienstenentree voor de logistiek, het parkeren door personeel en de productie van catering is ook aan de zuidzijde voorzien, te ontsluiten vanaf het bedrijventerrein de Steiger.
Subsidies
SUBSIDIES DIE BIJDRAGEN AAN DE BUSIENSS CASE VAN DE FLORIADE
In de gemeentelijke business case is een subsidiebijdrage ingerekend van €2,5 miljoen. Het is tot op heden niet gelukt om via subsidies deze ingerekende dekking te genereren voor de begroting. Vanwege de koppeling van de begroting aan de gebiedsontwikkeling is dit ‘window of opportunity’ nu zo goed als gesloten. Voor koppeling aan de begroting lopen nog twee trajecten:
- Voor de Waterfabriek is een traject ingezet om aanspraak te maken op een Europese regeling (Urban Innovative Action).
- Biocomposiet brug op het Floriade-terrein via de goedgekeurde subsidieaanvraag in het kader van de Europese subsidieregeling Interreg North-West Europe
De kansen voor de subsidieverwerving voor het evenement worden momenteel uitgewerkt door Floriade BV.
SUBSIDIES DIE BIJDRAGEN AAN DE AGENDA VAN DE STAD
Er zijn in 2019 4 subsidiesprojecten goedgekeurd die mogelijk een bijdrage kunnen leveren aan de agenda van de stad. Dat zijn de projecten: Food Wave; Stimulating Uptake of Autonomous Vehicles (PAV); Transform – CE en Natuurbelevingscentrum Oostvaarders Next Level. Het project Food Wave gaat over het vergroten van de bewustwording onder 15- tot 35-jarigen over voedselvraagstukken en de invloed daarvan op het klimaat. Het PAV-project gaat over het organiseren van pilots in verschillende Europese regio’s op het gebied van zelfrijdend vervoer. Het project Transform – CE gaat over verwerking van plastics in producten. Het project Oostvaarders gaat over een duurzame en recreatieve verbetering van het belevingscentrum en de naaste omgeving.
Omdat de huidige Europese fondsen-periode nagenoeg is afgelopen en het nog bijna twee jaar duurt voordat nieuwe Europese fondsen worden opengesteld, zal in 2020 meer dan voorheen worden gefocust op subsidiekansen bij het Rijk. De Floriade-thema’s sluiten goed aan bij grote subsidie-thema’s van ministeries, zoals CO2-reductie; energie; duurzaam, gezond voedsel en circulaire economie. Subsidies worden uitsluitend verkregen wanneer bij de betreffende projecten daadwerkelijk sprake is van innovatie.
Floriade Dialogues
Met de Floriade Dialogues wordt een internationaal platform en netwerk gecreëerd, waarbij professionals op het gebied van wetenschap, bedrijfsleven en overheid samen komen om het centrale thema van de Expo te bespreken: ‘Growing Green Cities’. Het doel van deze dialogues is het stimuleren van positieve effecten op duurzame groene stedelijke ontwikkeling, adequate en veilige voedselproductie en een evenwichtig gebruik van de natuur binnen de grenzen van natuurlijke hulpbronnen.
FLORIADE DIALOGUE INTERNATIONAL INFORMATION DAY (28 oktober 2019)
Op 28 oktober werden bij KAF Almere buitenlandse ambassadeurs uit Nederland in kennis gesteld over de zevende editie van de Floriade Expo met uitleg over het thema Growing Green Cities en de mogelijkheden van het programma aanbod en participatie. Met 95 deelnemers inclusief; 75 ambassadeurs en ambassadevertegenwoordigers van 55 landen werd tevens een dialoog gevoerd over de Floriade Expo thema's en actieve landenbetrokkenheid bij het Floriade-programma voor, tijdens en na afloop van de Floriade Expo 2022.
ELLEN MACARTHUR FOUNDATION EN MILAN URBAN FOOD POLICY ACT
Almere is onderdeel van het programma Cities & Circular Economy for Food van De Ellen MacArthur Foundation (EMF). Dit programma heeft als doel om de transitie naar een circulaire economie van voedsel te versnellen. Het betreft een drie jarig programma waarin 13 steden in de wereld innovaties toepassen en leren van elkaars best practices. Er wordt verkend of de uitkomsten van het programma kunnen worden getoond op de Floriade in 2022. Er wordt samengewerkt met de Floriade, Flevo Campus en Floriade Dialogues.
Daarnaast gaat het Milan Urban Food Policy Pact (MUFPP), een netwerk van 205 steden die werken aan duurzame voedselsystemen, de mogelijkheid van een expositie op de Floriade in Almere in 2022 met als onderwerp 'de resultaten van het MUFPP' uitwerken. In juni 2020 beslist de stuurgroep van dit stedennetwerk hier definitief over. Almere heeft de intentie uitgesproken om de jaarvergadering in 2022 in Almere te hosten. Dit is een 3-daags congres voor de steden van het MUFPP en voor internationale organisaties zoals de FAO en kennisinstellingen.
Zowel de MUFPP steden als de Ellen MacArthur Foundation zijn uitgenodigd voor de Floriade Dialogues Summit die op 26 maart 2020 in Almere plaatsvindt.