Inleiding
AMBITIE
De Floriade 2022 leidt tot economische activiteit – niet alleen tijdens het evenement, maar ook in de aanloop en ook daarna. Deze economische activiteit is in omvang een veelvoud van de exploitatieomzet van de wereldtentoonstelling en dus van grote betekenis voor de stad, de regio en Nederland.
Daarnaast is de ambitie het Almeerse bedrijfsleven te verbinden aan de doelen van de Floriade.
DOELEN
- Lokale ondernemers profiteren van de Floriade. Doel is een kwart van alle opdrachten (in geld) van gemeente ten behoeve van de Floriade en van de Floriade Almere 2022 BV uit te zetten bij lokale ondernemers.
- 340 mensen uit een uitkering worden tijdelijk geplaatst en daarna zoveel mogelijk doorgeleid naar een vast baan.
- Een toename van het aantal toeristen dat Almere bezoekt.
KRITIEKE PRESTATIE INDICATOREN
Doelstelling | |||||||||||||
Economie | Tot 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Totaal | ||||||
Floriade Business Club | Aantal leden | 100 | 54 | 50 | 85 | 85 | 90 | 500 | 191 | O | |||
Lokale besteding | % totale besteding | - | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | O | |||
Floriade Werkbedrijf | Aantal werkenden | - | 39 | 30-40 | 65-70 | 95-105 | 95-105 | 340 | 53 | O |
Besteding lokaal
De Vereniging Bedrijfskring Almere (VBA) heeft een aparte Floriadekring opgezet. Deze kring vormt de verbinding tussen regionale ondernemers, gemeente, provincie en Floriade Almere 2022 BV. Alle leden van de VBA zijn ook automatisch lid van deze Floriadekring.
De Floriade (zowel gemeente als BV) heeft de ambitie om bij bestedingen, waar mogelijk, de Almeerse (of lokale) ondernemingen een goede kans hierop te laten maken. In 2019 is er in de 11 maanden voor € 2.201.901 aan opdrachten uitgezet bij en betaald aan het Almeerse bedrijfsleven (hoofdzakelijk MKB). Hiermee is in de eerste 11 maanden van 2019 bijna 32% van de financiële omvang aan opdrachten lokaal uitgezet.
2019 | Totaal bestedingen | bestedingen lokaal | percentueel | VGR1 2019 |
(Gemeentelijke) Floriade | 3.044.769 | 1.233.010 | 40,5% | 35,6% |
Floriade Almere 2022 BV | 3.864.164 | 968.892 | 25,1% | 21,1% |
Totale besteding Almeerse bedrijven | 6.908.933 | 2.201.901 | 31,87% | 28,4% |
Wanneer de bestedingen afgezet worden tegen de bestedingen in de rapportage van afgelopen mei, valt te concluderen dat het percentage lokale bestedingen toeneemt. Dit wordt met name veroorzaakt doordat door de aard van de opdrachten er meer lokale partijen zijn geselecteerd. Het betreft met name opdrachten aan het lokale MKB.
Ook als we de bestedingen bezien in een meerjarig perspectief zien we dat er een stijgende trend zit in de opdrachten aan het lokale bedrijfsleven. ( zie onderstaande tabel)
meerjarig | Totaal bestedingen | Bestedingen lokaal | VGR 2 2019 | VGR1 2019 |
(Gemeentelijke) Floriade | 7.960.431 | 2.561.770 | 32,2% | 27,7% |
Floriade Almere 2022 BV | 8.595.604 | 2.032.983 | 23,7% | 22,5% |
Totale besteding Almeerse bedrijven | 16.556.036 | 4.594.753 | 27,8% | 25,1% |
In bovenstaande bestedingsoverzichten is de aanbestede opdracht voor de grondwerken (omvang ca € 1,5 mln.) buiten het overzicht gelaten. Het betreft hierbij een opdracht aan een consortium waar naast lokale bedrijven ook landelijke bedrijven in deelnemen. Gezien de omvang van de opdracht diende deze nationaal aanbesteed te worden. Grootste bijdrage voor Almere komt uit de afgesproken SROI-afspraken in deze aanbesteding.
Floriade Business Club
De Floriade Business Club (FBC) is in 2017 opgericht als entiteit onder de verantwoording van de directie van Floriade Almere 2022 B.V. Het doel is lokaal, regionaal, landelijk en ook internationaal ondernemers een bijzonder netwerk en betrokkenheid bij de Floriade, inspirerende bijeenkomsten en kennisuitwisseling over duurzaamheid te bieden in de making of-periode en tijdens de Floriade. Het lidmaatschap bedraagt € 2022 tot en met de expo en is een bijdrage aan de exploitatie van de Floriade Almere 2022 BV en dekking voor de kosten van de georganiseerde bijeenkomsten.
Op 9 oktober werd een kennisbijeenkomst georganiseerd bij één van de businessclub leden: Forensisch Psychiatrisch Centrum "De Oostvaarderskliniek", waarbij ongeveer 90 leden aanwezig waren. De kliniek deelde hierbij haar visie op ‘duurzaam re-integreren van patiënten in de maatschappij’.
Op 9 december wordt een grote themabijeenkomst voor alle leden gehouden ‘Flevoland – Dronten: agrofood-inspiratieregio’. Tijdens deze themabijeenkomst staat de verbinding tussen de partijen die het voortouw nemen om de Flevolandse regio verder te verduurzamen op het gebied van agro & food, centraal.
Het aantal leden bedraagt op dit moment 191. Het doel van de Floriade Business Club is eind 2022 de teller op 500 leden te hebben. Het aantal nieuwe leden in het afgelopen jaar laat slechts een beperkte stijging zien (zie grafiek hieronder), waardoor de inschatting is dat het behalen van de beoogde 500 leden lastig gaat worden. In de business case is de opbrengst meegenomen van 500 leden. In de huidige risicoreservering wordt rekening gehouden dat dit voor een deel niet zal worden behaald.
Floriade Werkbedrijf
Het Floriade Werkbedrijf werkt bij het plaatsen van mensen vanuit een uitkering met vier verschillende fases, namelijk:
Fase 1: 1ste half jaar geplaatst vanuit de SROI.
Fase 2: Kwartaal op een reguliere functie (doorplaatsing Randstad)
Fase 3: Kwartaal op een reguliere functie (doorplaatsing Randstad)
Fase 4: 2 jaar op reguliere functie
Op deze fasering is het contract tussen gemeente, UWV en Randstad gebaseerd. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat wanneer mensen vanuit de uitkering een half jaar aan het werk zijn (op basis van SROI) 52% hiervan terugvalt in de uitkering. Wordt dit met een kwartaal verlengd, dan is dit percentage nog maar 30%. Nadat een persoon een jaar een functie heeft vervuld is de kans op terugval in de uitkering slechts 5%. Bij het Floriade Werkbedrijf worden met behulp van deze fases de geplaatste personen drie jaar gevolgd.
In onderstaande tabel wordt weergegeven hoeveel plaatsingen door invulling van SROI-afspraken hebben plaatsgevonden (fase 1):
Totaal ‘17-‘18 | Nieuwe plaatsingen ‘19 | Totaal ‘17-‘19 | |
Gemeente Almere | 19 | 3 | 22 |
UWV | 21 | 10 | 31 |
40 | 13 | 53 |
De doelstelling voor 2019 was 30 a 40 plaatsingen. Dit aantal is nog exclusief de doelstellingen die met Amvest en Dura Vermeer overeen zijn gekomen, met oog op de realisatie van vastgoed voorafgaand aan het evenement. Doordat de terreininrichting later op gang is gekomen zijn er tot 1 december 2019 13 nieuwe plaatsingen geweest.
Weerwater CV heeft voor de zomer van 2019 haar SROI loket ingericht. Inmiddels is hier uit kostenoverwegingen weer afscheid van genomen. Het detacheringsbedrijf van Dura Vermeer zal de taak op zich nemen, om namens Dura en Amvest SROI af te dwingen bij alle onderaannemers.
De cumulatieve besparing (sinds start van het Werkbedrijf tot december 2019) bedraagt:
| € 579.447 |
| € 903.589 |
| € 1.483.036 |
Gemeente Almere en UWV hebben beide tot doelstelling medio 2023 € 1,5 miljoen te hebben bespaard op uitkeringen (bijstand en WW).
Fase 1 | Fase 2 | Fase 3 | Fase 4 | Totaal | |
Gemeente Almere | 9 | 1 | 1 | 8 | 19 |
UWV | 15 | 1 | 5 | 6 | 27 |
Wacht op doorplaatsing | 7 | - | - | - | 7 |
Proefplaatsing | - | - | - | - | - |
31 | 2 | 6 | 14 | 53 |
Bijzondere aandacht is er voor het plaatsen van kwetsbare groepen. Zoals onderstaande figuren aantonen komt het grootste deel van de SROI-plaatsingen uit de 45+ doelgroep (47%).
SROI plaatsingen - trede
aantal plaatsingen
SROI Plaatsingen - Doelgroep
aantal plaatsingen
De treden in figuur 2 geven de afstand tot de reguliere arbeidsmarkt weer:
Kandidaten in trede 1 en 2 zijn niet plaatsbaar op de arbeidsmarkt
Kandidaten trede 3 zijn nog niet jobready (deze kandidaten hebben bijv. nog een opleiding nodig)
Kandidaten trede 4 zijn jobready
Floriade Werkbedrijf heeft tot doelstelling om ook kandidaten uit trede 2 en 3 aan het werk te helpen. Inmiddels is dit gelukt bij 12 kandidaten. Dat er relatief veel kandidaten van het UWV en uit trede 4 zijn geplaatst hangt samen met het type werk dat nu voorhanden is. Daarnaast is het lastig om inzicht te krijgen in competenties van de kandidaten uit de bijstand, doordat competenties tot nu toe niet standaard worden geregistreerd in het systeem.
In totaal zijn er nu 22 werkenden doorgeplaatst na afloop van hun SROI-periode en daarmee waarschijnlijk definitief uit de uitkering gestroomd.
Doorplaatsing na SROI
aantal doorplaatsingen
Doorplaatsing na SROI -2
aantal doorplaatsingen
Bij de doorplaatsingen zijn er 9 werkenden die een contract hebben gekregen bij het SROI-bedrijf na afloop van de SROI-periode en 13 zijn er elders geplaatst dankzij hun verkregen opleiding en of training en de nieuw opgedane werkervaring daarmee.
( SOCIAL) MEDIA
Doel was om het Floriade Werkbedrijf beter zichtbaar te maken. Floriade Werkbedrijf heeft afgelopen half jaar volop de media gehaald. Dit was onder andere met artikelen naar aanleiding van de eerste € 1 mln besparing die door het Floriade Werkbedrijf is gerealiseerd op de uitkeringen en met profielen van medewerkers die via de Floriade weer terug in het werkproces zijn gekomen en Er is een animatiefilmpje ontwikkeld waarin SROI en het Floriade Werkbedrijf worden uitgelegd.
REGIO
Door het uitstel van de werkzaamheden aan het terrein is de regio nog niet operationeel in het Floriade Werkbedrijf. Afgesproken is dat begin 2020, wanneer de grondwerkzaamheden aan het terrein starten, Lelystad als eerste zal aanhaken.
POP-UP STORE
De besprekingen rondom de pop-up store verlopen moeizaam. Enkele zorgpartners geven aan dat zij geen toezeggingen kunnen doen, omdat zij gekort zijn in hun subsidie. Floriade Werkbedrijf onderzoekt met de trekkers Philadelphia en 's Heerenloo welke mogelijkheden er zijn om de samenwerking met andere partijen tot stand te brengen.
Circulaire Economie
COMPETITIE UPCYCLE CITY
In september 2018 is in het kader van het winnende plan van de competitie Upcycle City de meest duurzame betoncentrale van Nederland van de Theo Pouw-groep geopend op het terrein van Cirwinn (voormalig Vijfhoek). In de winter van 2018-2019 is een proefstuk van 50 meter neergelegd waarin verschillende soorten biomassa in het beton is bijgemengd.
Inmiddels is in Almere Haven op 12 augustus de eerste kilometer gelegd van een betonnen fietspad waarin hennep is verwerkt. Het gaat om een experiment. Beton met daarin natuurlijke hennepvezels zou verschillende voordelen moeten bieden ten opzichte van de reguliere variant.Zo is het materiaal lichter en zorgen de plantaardige resten ervoor dat het beton meer geluid opneemt. Iets dat bij een fietspad misschien niet heel veel effect heeft, maar bij bijvoorbeeld een geluidswal wel goed van pas komt.
Oud beton uit Almere kan vanaf nu volledig worden hergebruikt. Bij recyclingsbedrijf Cirwinn in Almere Buiten is in oktober de eerste betonpuinscheidingsinstallatie van Europa officieel in gebruik genomen. De installatie scheidt het beton in betonzand, ophoogzand, grindvervanger en slib. Deze producten zijn 100% herbruikbaar.
PLASTICFABRIEK
Almere heeft tot doelstelling om “moeilijk recyclebare plastics” lokaal innovatief te verwerken. Via een innovatieve aanbesteding is een partner gekozen die van deze plastics producten maakt voor de openbare ruimte (beschoeiingen, paaltjes, bankjes, verhardingsmaterialen, steigers en brugonderdelen) of transportpallets.
In september is een Interregg subsidie van €1,5 miljoen toegekend voor het bouwen van de plasticfabriek in Almere. Save Plastics zal de nieuwe producten maken, Cirwinn faciliteert de plek op hun terrein.
CIRCULAIR AANBESTEDEN SPEELTOESTELLEN EN - PLEKKEN
Er is een plan van aanpak gemaakt voor het circulair aanbesteden van speeltoestellen- en plekken. Met 5 partijen zullen bouwteams worden geformeerd om aankoop en beheer van de plekken zo circulair mogelijk in te richten.
In augustus is een samenwerkingsovereenkomst getekend door dit bouwteam en is het eerste circulaire speeltoestel geopend.
PRAKTIJK EN INNOVATIECENTRUM CIRCULAIRE ECONOMIE(PRICE)
In 2019 is een verkennend onderzoek gedaan naar PRICE ter indiening in het Fonds Verstedelijking Almere. PRICE wordt hét (internationale) verbindende praktijk- en innovatiecentrum waar ondernemers, studenten, overheid, onderwijs én inwoners op gelijkwaardige wijze elkaar ontmoeten. Hier wordt zowel fysiek als virtueel gewerkt aan en geleerd over innovaties ten behoeve van een circulaire leefomgeving middels praktijkgericht onderwijs. Een proeftuin waar initiatiefrijke innovators hun nieuwe ontwikkeling kunnen testen en presenteren in een regelvrije zone.
PRICE heeft de ambitie om op internationaal niveau toonaangevend te zijn over hoe huizen, scholen, wijken en steden circulair ontworpen, gebouwd en ingericht kunnen worden. En wel op zo'n manier dat ook met sociale impact en waardecreatie in ketens rekening wordt gehouden. PRICE zal leren door te doen.