Inleiding
AMBITIE
De Expo Floriade 2022 en de Making Of die hieraan vooraf gaat dragen bij aan een Growing Green Almere en betrekken alle Almeerders bij de doelen van de Floriade.
De Floriade helpt een aantrekkelijke stad te ontwikkelen, Almere als groene en gezonde stad.
Almere en de provincie Flevoland op het podium in 2022.
DOELEN
Binnen dit cluster vallen de volgende doelstellingen:
- Verbondenheid (iedereen doet mee)
- Groei van het aantal gezonde scholen in Almere
- Vergroten van de trots van Almeerders op hun stad
- Stimuleren nieuwe initiatieven
KRITIEKE PRESTATIE INDICATOREN:
| Doelstelling | ||||||||||||
Sociaal Maatschappelijke | Tot 2018 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Tot. | gereali-seerd | status | ||||
Groene Spelddrager | aant. spelddragers | 264 | 114 | 350- 360 | 420- 430 | 420- 430 | 420- 430 | 2022 | 498 | O | |||
Op weg naar Floriade | aant. bijeenkomsten | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 14 | 7 | O | |||
Floriade parade | aant. initiatieven | 50 | 50 | 50 | 50 | 200 | 29 | O | |||||
Almeerders positief | Percentage | 34% | 39% | 44% | 50% | 60% | 75% | 44% | O | ||||
Almeerders negatief | Percentage | 50% | 44% | 40% | 30% | 25% | 15% | 43% | O | ||||
Urban Greeners | bezoekers per jaar | 1500 | 4000 | 6000 | 10000 | 10000 | 5600* | O | |||||
ondernemers per jaar | 20 | 20 | 30 | 40 | 40 | 30* | O | ||||||
start-ups | - | 15 | 35 | 20 | 15 | 5 | 90 | 30* | O | ||||
Floriade Academy | Studenten direct inzetten | - | 49 | 100 | 100 | 100 | 100 | 252* | O | ||||
Studenten direct bereiken | - | 1.000 | 1.000 | 5000 | nnb | nnb | 2.000* | O |
* aantallen in 2019
Communicatie en Participatie
In het tweede halfjaar van 2019 is veel aandacht uitgegaan naar participatie en naar het informeren en betrekken van nieuwe doelgroepen.
PARTICIPATIE
Een oproep in een huis-aan-huis verstuurde special voor nieuwe leden van de Klankbordgroep Floriade leverde veel reacties op. Met 20 personen uit vrijwel alle delen van Almere is de klankbordgroep vol. Tien mensen staan op de wachtlijst. Met de klankbordgroep is onder andere gesproken over:
- Ontwikkelingen bij expo-organisatie
- Stedenbouwkundige ontwikkelingen
- Inclusieve Floriade
- Educatieprogramma
- Invulling komende Op Weg naar de Floriade in het voorjaar 2020
Daarnaast zijn aparte klankbordgroepen geformeerd voor de onderwerpen Mobiliteit en Woningbouwscenario’s. Het werk van deze beide groepen is eind 2019 afgerond. De resultaten zullen zowel aan de gemeenteraad als bij de informatiebijeenkomst in de omliggende wijken – begin 2020 organiseren we bijeenkomst in Centrum, Filmwijk, Haven en Stedenwijk – gepresenteerd worden. Samen met deze groepen zijn we tot breed gedeelde plannen op het gebied van mobiliteit en extra woningbouw gekomen.
NIEUWE GROEPEN BEREIKEN
In het tweede halfjaar is de aandacht uitgegaan naar de volgende (nieuwe) doelgroepen:
- Basisscholen (zie toelichting onder kopje jeugd)
- Almeerders met een migratieachtergrond
- Jongeren met vmbo- en mbo-opleiding (zie toelichting onder kopje jeugd)
- (Jong)volwassenen die niet op bijeenkomsten komen, maar wel digitaal actief zijn
Almeerders met een migratieachtergrond
Vlak na de zomer heeft de Hogeschool Utrecht een onderzoek afgerond naar de mogelijkheden om meer Almeerders met een migratieachtergrond te betrekken bij de Floriade. De uitkomsten waren op zich niet verrassend. Zo zijn er vooral witte mensen te zien in het beeldmateriaal. Inmiddels is daar al enige verandering in aangebracht. Daarnaast wordt een plek als het KAF als hoogdrempelig ervaren. Met een aantal sleutelfiguren in Almere zijn we nu specifieke bijeenkomsten aan het voorbereiden. Ook is contact gezocht met de moskee in Poort om een speciale Floriade-bijeenkomst in gezamenlijkheid te organiseren.
Jongvolwassenen
De groep van 25 tot 35 jaar willen we ook graag bereiken. Dat zijn veelal mensen met jonge kinderen, die zelden in de gelegenheid zijn om in de avond een bijeenkomst bij te wonen. Deze groep is wel digitaal actief. Mede via de buurtapp Hoplr en een samenwerking die aangegaan is met het team dat bezig is met Stadsgesprekken is een actieplan in wording om deze groep te bereiken
JAARLIJKSE PEILING
Elk jaar houdt de gemeente een peiling onder Almeerders om hun mening over de Floriade te vernemen. De uitkomsten van de peiling worden gebruikt om de communicatiestrategie en de kernboodschap aan te scherpen. Het onderzoek werd twee jaar geleden voor het eerst uitgevoerd. Toen bleek een meerderheid gekant tegen de komst van de Floriade (64%) en maakte 89% van de deelnemers aan het onderzoek zich zorgen over de kosten van het evenement. Langzamerhand kantelt het beeld. Nu is 43% kritisch ten opzichte van de Floriade, maar het aantal voorstanders is gegroeid naar 44%. Het percentage dat zeer positief is over de Floriade is in 1 jaar tijd gegroeid van 21 naar 30%. Het aantal mensen dat zich zorgen gemaakt is teruggelopen naar 67%.
In het tweede deel van 2019 is één special verschenen in Almere Deze Week. De opmaak is wat aangepast, omdat er klachten waren over de leesbaarheid.
Afgelopen half jaar is er geen grote bijeenkomst geweest, mede op aangeven van de klankbordgroep. Begin 2020 komen er informatiebijeenkomsten in de omliggende wijken. Daarnaast zijn bijeenkomsten voorzien gericht op nieuwe doelgroepen. Een grote bijeenkomst in KAF staat weer voor het voorjaar van 2020 op de rol.
Bijeenkomsten in de wijk
aantal aanwezigen
INTERN
De Floriade biedt kansen voor Almere in de breedte. Dit betekent ook kansen voor de programma’s en werkzaamheden van een aanzienlijk aantal afdelingen binnen de gemeente. Het afgelopen half jaar zijn we doorgegaan met informatiebijeenkomsten voor afdelingen en teams binnen de gemeente. Soms maken rondleidingen deel uit van het programma. In totaal 6 afdelingen/teams zijn langs geweest op het Floriadeterrein
STATISTIEKEN
Deelnemers jaarlijkse peiling: 1209
Deelnemers Algemene Klankbordgroep: 23. 10 mensen op wachtlijst
Deelnemers Klankbordgroep Mobiliteit: circa 30
Deelnemers Klankbordgroep Woningbouwscenario’s: circa 40
Deelnemers aan Boomadoptieweek: circa 300
Periode mei-november 2019:
Aantal abonnees elektronische nieuwsbrief: 5.500
Aantal views filmpjes Floriade op youtube: 12.400
Aantal aanwezigen bij interne presentaties gemeente: 100
Aantal deelnemers tweewekelijkse rondleidingen: 439
Making Of
De Floriade Almere 2022 is katalysator voor de verdere groei van een groen en gezond Almere. Onder de naam Growing Green Cities werkt de gemeente samen met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, andere overheden en kennisinstellingen aan de realisatie ervan. De doelen die Almere zichzelf stelt, getuigen van ambitie en kunnen niet allemaal in 2022 gerealiseerd zijn. Growing Green Cities zal zich daarom niet vastleggen op 2022 als eindpunt, maar ziet de Floriade als tussentijds hoogtepunt en aanleiding om door te gaan met verschillende actiepunten. Doelen en indicatoren voor thema’s als Voedsel, Gezondheid, Water, Ecologie, Klimaatadaptatie, Circulaire Economie en Energietransitie horen en passen in verschillende uitvoeringsagenda’s en beleidsplannen. Vanuit de Making Of versterken en versnellen we deze ontwikkeling van de groene en gezonde stad van de toekomst.
Het programmaplan Making of Floriade hanteert vier uitvoeringslijnen om de duurzame, groene doelstellingen van Almere te realiseren:
- Inspireren- laten zien wat er al is
- Verbinden- onderling netwerken, nieuwe relaties tot stand brengen
- Ondernemen-netwerken voor bedrijven en overheden
- Vernieuwen- innovatie en scholing door start-ups, ondernemers en instellingen.
UITVOERINGSLIJN INSPIREREN - LATEN ZIEN WAT ER IS
Op het Floriade Festival in juni hadden we de 2e Growing Green speld uitreiking van 2019. 108 Mensen werden door andere Almeerders in de afgelopen periode voorgedragen en erkend om hun bijdrage aan groen en gezond Almere. Almere kent eind november 498 spelddragers. De volgende spelduitreiking vindt plaats tijdens het groene Festival van de Vogel – en Natuurwacht op 14 december 2019.
- Rondleidingen op het Weerwatereiland leveren een grote bijdrage aan het enthousiasme voor de Floriade. In de periode mei - november hebben 439 mensen het Floriade gebied bezocht onder leiding van vrijwilligers verbonden aan de Floriade. Naast de reguliere rondleidingen 1x per 2 weken voor het publiek, zijn er gemiddeld twee tot drie bezoeken per week van bedrijven en organisaties uit heel Nederland.
UITVOERINGSLIJN VERBINDEN - ONDERLING NETWERK
- Almere maakt Groen; in mei is de 1e Almeerse Week van het Insect georganiseerd. In een weekprogramma met activiteiten voor kinderen, het Wilde Bij Café met professionals, een Parken dag met bewonersgroepen, een nachtsafari op inschrijving en een soortenzoekdag in het Lumierepark is de aandacht gevestigd op het belang van de wilde bijen en het vergroten van hun leefruimte. Samen met partners Stad & Natuur, Liquid Nature, Landschapsbeheer Flevoland, Nationale Bijen Vereniging en Staatsbosbeheer is het programma gemaakt. Gemeente Almere heeft tevens uit handen van VHG voorzitter Egbert Roozen namens Nederland Zoemt de erkenning van Bijvriendelijke gemeente ontvangen.
- Het 9e Tiny Forest is, naar ontwerp van AERES MBO leerlingen, geplant op Utopia door AERES VMBO leerlingen. Dit zogenaamde Successie bossie is een eetbaar minibos met onder andere een saladbar. Een minibos mag een Tiny Forest heten als het aan een aantal fysieke en sociale kenmerken voldoet. Het gaat om een dichtbegroeid, inheems bos ter grootte van een tennisbaan dat geadopteerd wordt door scholen, beheergroepen en buurtbewoners. Het tiny forest stimuleert biodiversiteit, vergroot de waterbergingscapaciteit, verbetert de luchtkwaliteit en gaat hittestress tegen.
- Het netwerk van Floriade Inclusief heeft nieuwe deelnemers begroet (Oogvereniging, de Groentjes, Weet hoe je Leeft) waarmee nog meer ervaringsdeskundigen én belangenbehartigers (naast St Abri, St SOGA, Visio, Boerderij Uniek Leven, de Schoor, City Senses, het ViP café) deelnemen. Samen met het ViP (VN verdrag in de praktijk) is een goede samenwerking opgebouwd. De groep van zo’n 20 mensen komt vier maal per jaar samen en geeft gevraagd en ongevraagd advies. Prioriteiten zijn de inrichting van de openbare ruimte, de sanitaire voorzieningen tijdens de Floriade, de bereikbaarheid (parkeergelegenheid en uitleenpunt van scoot-mobielen) en de communicatie. Adviezen zijn meegenomen in het ontwerp van de circulaire bruggen en worden toegepast in de plannen voor de openbare ruimte. In de zomer is een test bezoek gebracht aan de Floriade met twee scoot mobielen.
- Dutch Food Week is in oktober in Almere gestart op het Groentesoepfestival in Almere Buiten met een markt van 12 food-ondernemers uit Almere en een workshop van paviljoen Oostvaarders waar zo’n 150 mensen aan deelnamen en ontdekten hoe lekker een groente snack kan zijn. Vanuit de Stadskas in het centrum van Almere is daarna vanaf dinsdag tot en met zondag een gevarieerd programma geboden met oplossingen voor voedsel overschotten, suggesties voor gezond leven, inspiratie om meer plantaardige en minder dierlijke eiwitten te eten en proeverijen van lokaal aanbod. De Dutch Food Week werd in Almere afgesloten met het 1e Floriade aanschuifdiner, de piepereditie. Met 65 mensen zijn verschillende recepten van de Flevolandse aardappel geproefd en is kennis gedeeld. De vrijwillige bijdragen van de gasten zijn ten goede gekomen aan het project ‘Als ik later groot ben’ met een kookworkshop bij Dubbel-op voor jongens en meiden die er van dromen later kok te worden. In 2019 hebben zo’n 2.500 mensen kennisgemaakt met lokaal voedsel aanbod en de voedselvraagstukken van nu.
UITVOERINGSLIJN VERNIEUWEN - INNOVATIE EN SCHOLING
Begin 2019 is gestart met de Floriade Parade. Inwoners van Almere die een groen initiatief willen starten kunnen in aanmerking komen voor een financieel zetje in de rug van maximaal € 1000. Elke maand komt een jury die de thema’s Voedsel (stadsboer), Energie (energie ambassadeur), Groen (boswachter) en Gezond (5.000 stappen) vertegenwoordigen bijeen om een keuze te maken uit ingediende initiatieven. In de periode mei- november zijn er in totaal 29 aanvragen ingediend en 13 gehonoreerd. Voorbeelden zijn een wensboom, een foodbike, hanging baskets, een film die in Almere opgenomen wordt, een kunsttentoonstelling op Utopia en de aanvraag van de Regenboogbuurt als arboretum.
- Samen met Stad & Natuur en Collage is gewerkt aan een educatief aanbod. Dit zal in maart 2020 worden gelanceerd. Scholen kunnen het Floriade educatie pakket in het schooljaar 2020-2021 gaan inzetten.
ZICHTBAAR MAKEN GROWING GREEN-INITIATIEVEN
Growing Green Cities is actief op Facebook, Twitter en Instagram. In november 2019 was het aantal likes op Facebook 1289, op Twitter 974 en op Instagram 590. Het doel is om in 2.022 minimaal 2.022 likes op Facebook te hebben.
Aanjaaggelden: Almere in Bloei!
GEEN GRIJZE TUINEN IN EEN GROENE STAD!
Bij de actie ‘Zet Almere in Bloei’ werd samengewerkt met twee tuincentra in Almere. Tegels werden bij deze tuincentra in Almere Buiten en Muziekwijk of op het Upcycle centrum ingeleverd voor een plant uit het vlinder – en bijenassortiment. De actie liep drie maanden. Het streven om minimaal 4.000 – 4.500 tegels uit tuinen om te wisselen voor planten is ruimschoots gehaald. In totaal zijn in 2018 en 2019 meer dan 10.000 tegels ingeruild voor een plant. Uit recent onderzoek van Cobra Adviseurs blijkt dat 66% van de tuinen in Almere versteend is, terwijl het landelijk gemiddelde 40% is. Per januari 2020 is Almere aangesloten bij Stichting Steenbreek. Met hen gaan we onverminderd door met het in bloei zetten van Almere.
Jeugd
STICHTING URBAN GREENERS
De Urban Greeners verzorgen in aanloop en tijdens het Floriade evenement een podium voor jonge groene ondernemers en hun start-ups.
Afgelopen half jaar hebben de Urban Greeners de volgende activiteiten uitgevoerd:
- Het evenementen terrein is afgerond en nu geschikt voor evenementen tot 4000 bezoekers.
- Er is een nieuw concept gerealiseerd voor een deel van de culturele evenementen, het concept Eilandbaas. Dit seizoen zijn er 19 evenementen georganiseerd vanuit deze reeks met daarbij ongeveer 1000 bezoekers. Het merendeel van deze evenementen is gedragen door lokale culturele ondernemers.
- Het IVN klaslokaal is geopend , een samenwerking tussen IVN, stichting Weerwoud en de Urban Greeners.
- Er is een Agroforestry gerealiseerd op het eiland. Dit is een showcase van hoe er op een duurzame manier met landbouwgrond in combinatie met landbouwdiversiteit kan worden omgegaan waarbij er toch op een professionele manier machinaal geoogst kan worden.
- De laatste zieke essen zijn van het eiland verwijderd en er is een herplant gedaan.
- Er is een nieuwe startupscout aangetrokken. Dit heeft geleid tot 20 nieuwe startups.
Het New Grounds Festival is voor het eerst op de nieuwe locatie gehouden, waar in totaal 4000 bezoekers terecht kunnen. Er waren 3.500 bezoekers, waarvan 98% uit de beoogde doelgroep van jongeren van 18 tot 30 jaar. Zij hebben kennisgemaakt met het Floriadeterrein en het Floriade gedachtengoed. Het wat lagere aantal bezoekers (ten opzichte van de totale capaciteit) hangt samen met het slechte weer, dat op de dag van het festival op meerdere plekken in Nederland tot afgelaste festivals leidde.
In de vorige Voortgangsrapportage is gemeld dat om de ambities die de Urban Greeners voor de komende jaren hebben mogelijk te maken aanvullende investeringen nodig zijn en dat hierover met meerdere partijen gesprekken werden gevoerd. Op basis van deze gesprekken heeft de Stichting Urban Greeners een begroting opgesteld voor de activiteiten die de Urban Greeners willen uitvoeren tussen 2020 tot en met 2022. De kosten overschrijden de inkomsten (die van een harde dekking zijn voorzien) in ruime mate. Dit heeft voornamelijk te maken met plannen rondom de (gebieds)ontwikkeling op het eiland Utopia. De gemeente heeft de Stichting Urban Greeners verzocht om andere wegen te verkennen om jongeren te betrekken bij de Floriade. De doelstelling blijft onverminderd van kracht, maar de invulling vraagt een andere opzet.
FLORIADE ACADEMY
De Floriade 2022 BV wil met de Floriade Academy investeren in de eigen organisatie, in jong talent en onderwijs uit de regio betrekken om meerdere doelen te bereiken die gekoppeld zijn aan Floriade 2022. De thematiek van de Floriade leent zich goed voor het betrekken van studenten vanuit diverse opleidingen in het voortraject met projectopdrachten, stages en/of afstudeeronderzoeken. Gedacht kan worden aan onderzoek, concept, strategie en planvorming, maar ook de daadwerkelijke uitwerking en uitvoering van deze concepten, strategieën en plannen. Ook monitoring en evaluatie van processen behoren tot de mogelijkheden met aanbevelingen richting de toekomst.
Doordat de studenten met relevante opdrachten gerelateerd aan Floriade 2022 aan de slag gaan, zal niet alleen de stadswijk, maar juist ook het evenement bij een grotere groep in de regio gaan leven. Daardoor wordt het onderwijs op verschillende niveaus (nóg) praktijkgerichter en uitdagender. Via diverse kanalen is het verhaal verteld en zijn studenten gemotiveerd en geactiveerd voor opdrachten bij en voor Floriade, binnen het verband van de Floriade Academy. In 2019 zijn 252 studenten aan de slag gegaan met een opdracht, onderzoek of stage binnen 19 verschillende opleiding en op alle niveaus (VO, MBO, HBO en WO). Dit laat een ontwikkeling in de breedte zien. Het target voor 2019 was om 80-100 studenten direct in te zetten bij Floriade, deze is dus ruim behaald. Jongeren en studenten gaan in verschillende vormen en samenstellingen met elkaar aan de slag om, aanvullend op hun curriculum, vorm en inhoud te geven aan een Floriade Academy.
Vooruitblik
In totaal zijn in 2018 1000 jongeren en studenten direct bereikt middels presentaties, workshops, ontvangst en rondleidingen. Daarnaast zijn ongeveer 1500 jongeren en studenten indirect bereikt door middel van onderzoeken in de vorm van interviews en enquêtes. In 2019 zijn deze cijfers significant gegroeid naar meer dan 2000 jongeren die direct zijn bereikt door middel van presentaties, workshops en rondleidingen.
De evaluaties van september 2018 tot juni 2019 waren zowel bij studenten als de organisatie van de Floriade positief. In 2019 heeft de Floriade Academy zich gericht op het vestigen van een stabiele organisatie en zorg gedragen voor soepele processen. Daarnaast zijn partnerships aangegaan met Aeres HBO Almere, Aeres HBO Dronten, Aeres VMBO & MBO Almere en Gemeente Almere. In 2020 zullen wederom gesprekken met partners gevoerd worden, om ook aansluiting te vinden met het bedrijfsleven. Verder wordt in 2020 toegewerkt naar een kwalitatief werkende organisatie en een hoge kwaliteit studenten. Doelstelling voor 2020 is om in 3 kwartalen 5.000 mensen bereikt te hebben via online kanalen, verhoging van de diversiteit onder opleidingsniveaus van studenten en de spreiding van stagiairs binnen de organisatie.
BETROKKENHEID VAN SCHOLEN
- Speciaal voor basisscholen is het boomadoptieplan ontwikkeld. Groepen van scholen konden een boom adopteren. De bomen staat nu nog in het depot, maar worden binnenkort verplant en geplaatst op het Floriadeterrein. De adoptieceremonie werd omlijst met een bezoek aan een natuurdetective op Utopia (een samenwerking met de Stichting Stad en Natuur), een masterclass van de Floriade-dendroloog,en pannenkoeken bakken met vruchten van de boom die zij hadden geadopteerd (indien van toepassing). In de speciale boomadoptieweek in november hebben uiteindelijk 13 groepen van 9 scholen een boom geadopteerd. Een kleine 300 leerlingen (variërend van groep 1 tot en met groep 8) kwamen langs met hun leraren en (deels) ouders. Inmiddels is ook van andere scholen en een kerkelijke jongerengroep het verzoek gekomen om een boom te adopteren. In het voorjaar krijgt het project een vervolg, ingebed in het educatieprogramma dat Gemeente, Floriade BV, Stichting Collage en Stichting Stad en Natuur hebben ontwikkeld.
- Het aantal gezonde scholen is opnieuw toegenomen. Bij PRO in Almere Stad en bij AERES MBO VMBO prijken nu ook de vignetten van de Gezonde School. Tijdens de Dutch Food Week is met schoolleiders een aanpak gedeeld voor nog gezondere scholen in Almere. De wens is om tot een doorgaande lijn te komen; vanuit een gezonde kinderopvang naar het primair onderwijs. Het aantal gezonde scholen is nu 11 in het primair onderwijs/ speciaal basisonderwijs en 7 scholen in het voortgezet/ speciaal onderwijs.
- Met Aeres zijn de banden in het afgelopen halfjaar aangehaald. Dat heeft geleid tot een aantal presentaties tijdens de Duurzaamheidsdag die op 10 oktober op de locatie in Poort werd gehouden. Trainees van de MRA hebben een speciale bijeenkomst samen met Aeres-MBO gehouden op 29 november. Daaraan werd door 36 jongeren deelgenomen. Via een game en een escape room bogen de jongeren zich over de inrichting van de Groene Stad van de Toekomst. Aan het eind van de bijeenkomst kregen zij uit handen van wethouder Bosch een Groen Speld overhandigd.